Pijnstilling

Pijn bij een bevalling is op zich een normaal verschijnsel is. Vooral de ontsluitingsweeën die ervoor zorgen dat de baarmoedermond zich opent, worden als pijnlijk ervaren. Deze pijn zit met name onder in de buik of in de onderrug. Sommige vrouwen vinden ook de uitdrijvingsweeën, die samen met het persen ervoor zorgen dat het kind wordt geboren pijnlijk. Anderen zijn juist opgelucht om bij de ontsluitingsweeën mee te kunnen persen. Ontspanning en een goede ademhaling kunnen helpen bij weeënpijn. Een ontspannen lichaam bevordert de aanmaak van endorfinen, dit zijn lichaamseigen pijnstillende hormonen. Massage, een warme douche of warm bad helpen vaak om de endorfinen te stimuleren en de pijn te verzachten. Beweging en het regelmatig veranderen van houding werkt verlichtend en kan het bevallingsproces bevorderen.
Ook bestaat er tegenwoordig effectieve medicatie, zoals de ruggenprik (epidurale anesthesie), remifentanyl en pethidine. Deze vorm van pijnstilling is alleen mogelijk als u in het ziekenhuis bevalt onder begeleiding van een klinisch verloskundige of gynaecoloog. De beste behandeling bij ernstige of onhoudbare pijn is de ruggenprik. De intense pijn verdwijnt, waardoor u zich kunt ontspannen. Een nadeel is dat u zich vanaf dat moment in een medische situatie bevindt: u komt aan een infuus en we houden uw bloeddruk en de hartslag van de baby in de gaten. U bent met draden verbonden aan apparatuur. Als alternatief kunt u ook voor een pijnstillende injectie met pethidine kiezen. Deze pijnstiller haalt de scherpe kanten van de pijn weg en maakt een beetje suf. Hiervoor is geen infuus nodig. Ook bestaat er pijnstilling door middel van een infuus met de pijnstiller remifentanyl. Via een pompje wordt tijdens de bevalling continu een lage dosis afgegeven en kan de vrouw naar behoefte zelf een extra dosis toedienen door een druk op de knop. Ook deze laatste twee pijnstillers kunnen bijwerkingen bij moeder en kind veroorzaken waardoor er altijd meer toezicht plaatsvindt.

Pijnstilling bij de bevalling wordt gelukkig niet meer als een luxe of teken van zwakte gezien; elke vrouw heeft tegenwoordig recht op de pijnstilling die zij wenst.